LÄS!

DET GÅR att lära sig civilkurage. Man får börja öva det lilla. Börja med att göra sig lite obekväm på en familjemiddag eller på lunch med vännerna. Det kan okcså handla om att ropa "du tappade dina handskar!" efter någon på gatan. Att våga ta plats i det offentliga rummet. De som är bäst på vardagscivilkurage är ofta äldre damer, de struntar fullständigt i normen "man ska inte lägga sig i".

Lena Victorin




Nordiska rikspartiets demonstration i växjö 1985. Mågna växjöbor var upprörda och flera som hade släkt som upplevt nazismen hörde av sig till polisen för att försöka stoppa partiets demonstrationstillstånd. Tusentals människor samlades i protest mot nynazisterna som fick fly mot järnvägsstationen och låsa in sig på toalätterna för att tillslut bli eskorterade ut ur staden av polisen.

så här står det i en bok som heter FRED 100 röster mot våld och krig.Det är en bok som jag fick med posten för ett tag sedan. Den rekomenderas att läsas. Den ger fina tankar och man börjar tänka på riktigt. Det gjorde i alla fall jag.

Det står inte vad denna tanten heter men jag tycker hon är grymt cool. Hon vågar inte gå ända fram till killen men slå till honom med väskan vågar hon. Man kan verkligen föreställa sig vad hon tänker när hon har den minen. Jag vill i alla fall inte göra henne sur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0